dvzllek. Megint n, Yoru vagyok a vezetd. Most a boszorknysg trtnetrl szeretnk neked meslni. Tudsom elssorban Raymond Buckland knyvbl szrmazik. Na j, bevallom, ez a szveg szinte minden egyes szban megegyezik a knyvvel… bocsssatok meg rte, miutn fl napig gpeltem, egyszeren nem volt szvem magamat azzal knozni, hogy teljesen tdolgozzam, grem, tbb nem fordul el… de ha valakit zavar, rja meg, s megprblkozom vele kszsgesen!
Errl a tmrl sok knyvet rtak mr. A boszorknysg eredett a nhai dr. Margaret Murray az skor kkorszaki idszakig (kb. 25000 v) vezette vissza. Kimutatta a mozgalom napjainkig tart, tretlen vonal fejldst. Eszerint a boszorknysg alapja a pogny hit, s egsz Nyugat-Eurpban szervezett valls volt a keresztnysg trhdtsig. Mostanban a tudsok vitatjk dr. Murray nzeteit, az azonban tagadhatatlan, nyilvnval igazsgokat s gondolatbreszt megllaptsokat tett kzz. A vallsos mgia lehetsges fejldsrl vallott nzeteit ma is mltnyoljk.
Huszontezer vvel ezeltt skori eldeink lete a vadszat sikern mlott. A vad hsa volt az sember tele, bre a ruhja, s csontjaibl ksztette szerszmait s fegyvereit. Akkoriban az emberek vilgt istenek tmege npestette be. gy vltk, mindegyik termszeti jelensgben egy-egy nll szellem lt alakot... a termszet, benne az llatok is emberfeletti, azaz isteni tulajdonsgokkal rendelkeznek, teht istenek. Ezt a hitet nevezzk animizmusnak. Kln isten ellenrizte a szeleket, az eget, a vizeket s gy tovbb, de ami a legfontosabb, kln isten tartotta kzben a vadszat gyeit, nevezetesen a vadszat istene.
A zskmny nagy rsze agancsos, illetve szarvas llat volt, gy seink elkpzelse szerint a vadszat istene is szarvakkal kestette magt. Ilyen s effle elkpzelsekkel vette kezdett a mgia kialakulsa, ez tekinthet az ember els, botladoz lpsnek a valls fel. A varzslatok elssorban felteheten a szellemek jindulatt voltak hivatva lekpezni. Az eldk gy gondolhattk, hogy hasonl a hasonlnak rvend, s bizonyos dolgok utnzsval elidzhetik a kvnt hatst. Ezt nevezzk rokonszenvmginak. Pldul, ha egy letnagysg agyagblnyt ksztenek, s eljtsszk a sikeres vadszatot, akkor a kvetkez vadszaton okvetlenl elejthetnek egy igazi blnyt. S igaz, ami igaz, a pozitv rhangoldsnak nagy szerepe van a sikerben.
A vadszat istenvel egytt ltezett egy istenn, br hogy melyikk volt elbb (vagy netn egytt alakultak ki), nem tudjuk –s ez lnyegtelen is. –Na, nekem errl kln vlemnyem van! Majd, mikor mr majdnem ksz az oldal, megosztom veletek a nzeteimJ --Sokkal fontosabb, hogy a b zskmny elfelttele a vadak szaporasga. A horda fennmarads pedig az emberi termkenysg. Nagy volt akkoriban a halandsg. A rokonszenvmgia rszeknt az sember prz llatokat brzol agyag-s kszobrocskkkal, tovbb a horda, illetve a trzs termkenysgi rtusaival vlte biztostani a sokasodst.
Szmos brzols maradt rnk a termkenysg istennirl. E vsetek s szobrok az gynevezett Vnusz-alakok. Legnevezetesebb a willendolfi Vnusz, de a lausseli, a sireuili s a lespugne-i Vnusz(ok) is rzkletesen tlhangslyozzk a ni termkenysg fizikai jeleit. A nk kezben volt az utdok sorsa, k viseltk gondjt a kicsiknek. A termkenysg istennje kpviselte a nisg lnyegt, a gondoskod, fenntart anyatermszet s az anyafld erejt srtve alakjba. –Ha esetleg nem lttl mg ilyet, akkor majd szerzek egy kpet rla, addig is kpzelj el egy nagyon kvr, labdaszer ni testet, elhanyagolhat mret karokkalJ
A fldmvels kibontakozsval tovbb ntt az istennk tekintlye. Immr az emberek, az llatok s a nvnyek szaporodsra is felgyeltek. Az v az idjrs miatt kt rszre oszlott. A nyr a termnyek nvekedsnek idszaka volt, amelyrt az istenn viselte a felelssget, tlen a vadszat istene uralkodott. A tbbiek, szelek, vizek, stb. istenei httrbe szorultak, mert cskkent a jelentsgk.
Az ember fejldsvel prhuzamosan fejldtt a hitvilg, br a vallsok kialakulsa nagyon lassan ment vgbe. A fejlds a krnyezethet igazodott, klnbzkpp zajlott, az istenek s istennk is klnfle neveket kaptak. m lnyegben mg ugyanazokrl az istenekrl van sz.
Lassan rjttek, miknt lehet a termnyeket tlire elrakni. A fldmves kultra fejldsvel prhuzamosan a vadszat jelentsge fokozatosan elhalvnyult. A szarvas istenre a termszet isteneknt, illetve ksbb a hall isteneknt tekintettek. Az istenn a termkenysg jelkpe maradt, radsul az jjszlets megtestestje lett, miutn az emberek tbbsge elkezdett hinni a hall utni letben, mint ezt az i. e. 22000-18000 kztti idszak temetkezsi szoksaibl is kitnik. A hall utni hit nyilvnvalan az lmok vilgban gykerezik. –Mert ugye ha valaki rg elhunyt felesgrl lmodik, akkor olyan, mintha lne, csak nem itt, hanem egy msik vilgbanJ
A rtusok –a termkenysg, a vadszat sikere, a bsges terms –szaporodsval egyidejleg fejldtt ki egy sajtos tuds rteg, a pogny papsg. Kevs kivlasztott tudta eredmnyesen vgezni a szertartsokat. Egyes eurpai vidkeken e kevs vezet smnt, papot s papnt wiccnak hvtk. A wicca (eredetileg wicca a frfi, s wicce a n) sz eredeti jelentse: blcs. A wicca egy szemlyben volt orvos, br, tancsad, varzsl s pap. A wicck teljhatalm kzvettknt mkdtek isten s ember, valamint klnfle ltskok kztt. A nagy nnepeken ket is szinte istenekknt tiszteltk.
A keresztnysg megjelense utn nem –mondom, NEMJ -kvetkezett be tmeges ttrs az j vallsra, hiba szuggerlja sok rs. Egsz orszgokat nyilvntottak hatalmi szval keresztnynek, holott valjban mindssze az uralkodjuk vette fel a keresztnysget, azt is fleg bizonyos politikai formasgok kedvrt. A keresztnysg els ezerves fennllsa sorn szmos eurpai orszgban az si, termszeti vallsok valamelyikt kvettk az emberek.
A tmege ttrs Nagy Gergely ppa uralkodsa alatt kvetkezett be. A ppa rdbbent, hogy csak akkor nyerheti meg vallsnak a npeket, ha templomai ugyanott vrjk a hveket, ahol a hajdani imahelyek, s rgi istentiszteleti helysznek lltak. Pspkeinek s egyb egyhzi mltsgainak meghagyta, hogy hordassk ki a blvnyokat a „pogny” templomokbl, trjk ssze vagy gessk el a nemkvnatos ereklyket, a templomot pedig szenteljk jra, s avassk fel keresztny ritul szerint. Ez az tfog hadmvelet sikeresnek bizonyult. m, az j, keresztny templomok ptsekor jszerivel csak pogny kzmvesekre hagyatkozhattak, akik nagyon okosan sajt isteneik faragott msaival dsztettk az j templomokat. Ezenkppen a lakossg j igket hallgatott ugyan, de a sajt istenei kztt lt.
A keresztnysg korai idszakban a wicck s ltalban a pogny hit kveti az egyhz vetlytrsai voltak. Termszetes, hogy szerettek volna megszabadulni tlk, m mg nem sikerlt dnt csapst mrni rjuk. Ilyenkor szoks a rgi vallsok isteneit az j valls rdgeiknt emlegetni. A termszeti hit isten szarvakat viselt. Mi lehetett volna ms, mint maga a Stn? Mi kvetkezik ebbl? Okszeren annyi, hogy a pognyok, vagyis a rgi istenek mellett kitart emberek azrt nem trtek t az j hitre, mert a Stn hvei!
A wicck s boszorknyok ellen felhozott vd, miszerint a gonosz, vagyis a Stn kveti volnnak, egyszeren nevetsges. Az rdg fogalma vallsi kitalci, s figyelemre mlt, hogy az jtestamentum megjelense eltt egy hangslyos sz sem esik gonoszrl a Bibliban. Nem rtana emlkezni r, hogy a fny s az rnyk, a j s a rossz sszetartoz fogalmak. Az si idk istensgei nagyon is emberarcak voltak, a termszetk j s rossz oldala a ltezs ktrtelmsgt tudatta. Az j, hibtlan, mindenhat, szeret isten s az emberre hasonlt rgi istenek kztt kiengesztelhetetlen ellentt feszlt, jllehet a fehret nem lthatnnk a fekete nlkl, a Mindenhat egysk istenkpe mgis kialakult. –Huh, de hossz s tekervnyes mondat…J --A keresztnysg egyre ersdtt, terjedsvel prhuzamosan lassan kiszorultak a termszeti vallsok. A reformci idszakban mr csak a tvoli, mondhatni isten hta mgtti vidkeken tartotta magt egykt si nzetrendszer. Az si hitek kvetit pognyoknak, illetve barbroknak tartottk. A pogny sz latin eredet, s eleinte nem jelentett tbbet vidkinl, a barbrok pedig a pusztkon, a szabad trsgekben l vndorl emberek voltak. Eredetileg semmi rosszat nem jelentett pognynak lenni. A msodlagos rtelmezs, miszerint a pogny a gonosz cimborja volna, meglehetsen igazsgtalan s mltatlan rfogs.
A keresztnysget el nem fogad emberek elleni keresztes hadjrat idvel folytatdott, mi tbb, fokozdott. A wicckat azzal vdoltk, hogy az asszonyok s llatok termketlenn tteln, valamint a terms elpuszttsn mesterkednek. Senki nem gondolt bele, hogy amennyiben a boszorknyok s varzslk valban ezt tettk volna, kzveszlyes rlteknek szmtanak. Radsul maguk is elszenvedtk volna a nlklzst, hiszen mint affle emberek, ettek-ittak, szaporodtak akkoriban. Az si termkenysgi rtus alkalmbl a falusiak bizonyos tavaszi telihold idejn kimentek a fldekre, s kocsirdon, vasvilln vagy seprn lovagolva, akr a gyerekek a vesszparipkon, krbetncoltk a fldjket. A tnc sorn idnknt felszkkentek, nvekedsre buzdtva a nvnyeket. rtalmatlan rokonszenvmgit ztek. Az j papsg szerint a mezei tnc clja a terms megrontsa volt, a szkdcselsbl levegben rpkds lett, termszetesen azrt, hogy a Stn javra munklkodjanak. –Naht, hogy egyeseknek milyen lnk a fantzija! L
A pogny megnyilvnulsokat egyre tbb gyanakvs vezte, vgezetl vdaskodss fajultak a dolgok.
Azutn 1484-ben VIII. Ince ppa bullt adott ki a boszorknysg ellen. Kt vvel ksbb pedig…
„Sprenger s Kramel 1486-ban Malleus Maleficarum (Boszorknyok prlye) cmen kiadott hromrszes mvnek els ktete a boszorknykrds taglalsa eltt a boszorknysg szksges velejrival foglakozik, gymint a stn, a boszorkny, s a Mindenhat Isten engedelme. Itt mindenekeltt kzlik olvasikkal, hogy a boszorknysg mg csak nem is eretneksg. Majd rmutatnak, hogy belertve a gyermekeket is: a boszorknyok kpesek lidrcnyomst okozni, lidrceket kiklteni s parznlkodni, kzslni az rdggel, uralkodni a szeretett vagy gyllt frfi elmje felett, kpesek a nemzer elvtelre, a nemi aktus megakadlyozsra, kpesek olyan szemfnyveszt bvszmutatvnyokra, amelyek kvetkeztben a frfiji szervek vagy teljesen visszahzdnak az rintettek testbe, vagy elvlnak a testtl. A boszorknyok rosszindulata ell mg a mhmagzatok sincsenek biztonsgban, mert a gonosz teremtmnyek sokfle mdjt ismerik az embrik meggyilkolsnak, s gy tovbb…
A m msodik rszben a boszorknytrsasgok berkein bell vgzett tevkenysgekkel foglalkoznak, valamint azzal, miknt lehet e mesterkedseket elhrtani vagy semmiss tenni.”
„Kiderl, hogy a boszorknny vls felttele az rdggel kttt szvetsg. Megtudhatjuk, hogyan utaznak be hihetetlen tvolsgokat, miknt elzik meg s akadlyozzk a megtermkenylst, milyen eszkzkkel fosztjk meg a frfiakat frfiassguktl, milyen gaztettekre kpesek bbaknt, amikor vlogatottan aljas mdszerekkel gyermekeket lnek, rszint, hogy szertartsi ldozathoz jussanak, rszint gyalzatos blcsessgk rdekben. Megtudhatjuk, hogyan fondorkodnak a lbasjszg krl, mikpp uraljk a termszet erit.”
„Se szeri, se szma a vdaskodsnak, de mg nincs vge.
Mvk harmadik rszben jogi krdsekkel foglalkoznak, tbbek kzt azzal, milyen eljrs al kell vonni az egyhzi s a civil brsgok el idzett boszorknyokat s egyb eretnekeknek blyegzett embereket. S taln ez utbbi a legfontosabb, mert az egyszer eretneket a boszorknytl, s a boszorknyt a hv keresztnytl csakis az gynevezett prbkkal lehet elklnteni. Azutn jn egy lnyeges krds, ki alkalmas a prbk elvgzsre s megtlsre? Mdszerkhz forgatknyvet is rtak. Elszr a vizsglattal megbzottak nneplyesen felesksznek istenre, majd ttanulmnyozzk a szemtank elzetes vallomsait, azutn a szemtank kpessgeit, vagyoni s trsadalmi tekintlyt. Vajon hallos ellensge kiltotta-e ki az illett boszorknny? Itt jelzik, hogy alacsony rangak, bnzk s a bevdolt szemlyek szolginak tanvallomsa is elfogadhat, mert semmifle klnbsgttel nem indokolt, sem pedig az ellensges viszony. Mi pedig megtanulhatjuk, hogy a boszorknysg gyben brmit elfogadtak bizonytknak, s a legutols jttment szavait is hitelesnek fogadtk el abban a korban, ahol ez a demokratizmus semmifle ms tren nem rvnyeslt! Alkalomadtn mg a kisgyermekek lltsait is hiteles vallomsknt kezeltk!
A Boszorknyok prlybl vett szemelvnyek alapjn ktsgtelen, hogy megszllottakkal volt dolguk eldeinknek. Az iromny tbb fejezete pldul behat aprlkossggal foglalkozik a boszorknyok lltlagos szexulis kicsapongsaival, valamint ltalban a magnletk krdseivel. Kiket ragadtatott ilyen kros s fatlis kpzelgsre a fantzija? Kt jmbor dominiknus szerzetest.” (Raymond Bucland –Az si s modern boszorknysg)
- Ez… mr sokszor elolvastam,… de mindig megdbbent. s mg minket neveztek mocskos erklcsnek! L–Az irat durvasgra jellemz, hogy mikor bemutattk a klni teolgiai egyetemen –ami akkoriban cenzori feladatokat is elltott -, a professzorok tbbsge kerek-perec visszautastotta az irat tartalmt. Kramer s Sprenger azonban alhamistotta a teolgusok jvhagy alrst. Erre csupn ngyszz vvel ksbb, 1898-ban derlt fny!
A kt hamist mve felsztotta az izgatottsg lngjait. Hromszz ven t tombolt a boszorknysg elleni tbolyult harc. Az elvakult falusiak kszsgesen vgeztek az immr gyans let helyi vajkosokkal. Treves rseke 1586-ban arra a kvetkeztetsre jutott, hogy a helybli boszorknyok okoztk a szoksosnl kemnyebb tli idjrst. Emberei a knvallatsoktl sem riadtak vissza. Beismer vallomsokat csikartak ki a vdlottakbl. Ennek szomor kvetkezmnyeknt szzhsz nt s frfit kldtek mglyra.
Durva becslsek szerint a boszorknyldzs (javarszt a felvilgosult renesznsz korszak) idejn kilencmilli nt, frfit s gyermeket vgeztek ki, vagy knoztak hallra a hamis vdak bvletben. –Gyerekeket is… regeket… szipp LL --Termszetesen, nem mindegyikk volt pogny. A boszorknyldzs remek alkalmat knlt egyeseknek, hogy leszmoljanak politikai vagy csaldi ellensgeikkel, illetve azokkal, akiket irigyeltek. A hisztrikus gyllkds terjedsre s kvetkezmnyire tkletes plda a felakasztott salemi boszorknyok (Angliban nem gettk, hanem akasztottk a boszorknyokat) esete (1692). Kzlk vlhetleg mindssze ketten, Bridget pspk s Sarah Good voltak a rgi valls hvei, a tbbiek a helyi egyhzkzssg oszlopos tagjainak minsltek, addig a stt emlk napig, amikor a hisztrikus gyereksereg „kikiablta” ket.
No s a satanizmus? A boszorknyokat az inkviztorok az rdg kvetinek vltk. Igazuk volt? Nem. Noha sokan elhittk a vdat, attl az mg hiedelem marad. A korai egyhz mindenesetre pratlan szigorral bnt az j hvekkel. Nem elgedett meg a parasztok hitletnek irnytsval, szerelmi szoksaikat s letmdjukat szintn befolysolni akarta. Mg a hzasprok szerelmi egyttlteit is helytelentette!
Nincs mirt csodlkozni, ha a magnlet „szentsgnek” eltrlse, valamint az egyhz ms, durva beavatkozsi ksrletei titkos lzadshoz vezettek. –Mg j hogy! L --Az emberek –akkoriban mr keresztnyek –kpzelett fellmlta, hogy e mindent megtilt zsarnok hatalmat a „szeretet isteneknt” imdjk, ezrt megteremtettk maguknak az ellenkez istenkpet. gy kialakult a satanizmus, a keresztnysg ellenttprja, pontosabban gnyrajza. Mindez az egyhzi nkny elleni lzadsnak indult. A satanizmus istene termszetesen maga a f gonosz, a Stn volt.
Az anyaszentegyhz nem nzhette sokig ttlenl a rebellit. A satanistk katolikusellenesek voltak, akrcsak a boszorknyok, teht mi sem volt egyszerbb, mint a boszorknysgot azonostani a satanizmussal.
A XVII. szzad vge fel a termszeti valls megmaradt kpviseli illegalitsba knyszerltek. A rejtzkdst kvet hromszz esztend alatt a boszorknysg minden formja eltnt az emberek szeme ell. m kis csoportokban, gyakorta a csaldtagokbl szervezett boszorknygylekezetekben fennmaradt a mestersg s a hit. –Ht igen… egy ilyen si valls nem pusztul el olyan knnyen… J
A nyomtats feltallst kveten a keresztny irodalom az aranykort lte, s virult az ldztets teljes idszakban. Kvetkezskppen a boszorknysgrl szl rsok kivtel nlkl a katolikus egyhz szemszgbl foglalkoznak a krdssel.
Angliban 1951-ben helyeztk hatlyon kvl a boszorknyok ellen hozott trvnyeket. Dr. Gerald Brousseasu Gardner 1954-ben tette meg els ksrlett a boszorknysg fellesztsre. Mert a valls ekkorra mr haldokolni ltszott. m a megmaradt boszorkny krk nem kvntak nyilvnossg el lpni. Ki mern lltani, hogy az ldzsre soha tbb nem kerlhet sor? Gardner mindenesetre nagyon sokat dolgozott a boszorknysg letben tartsrt… neki ksznhetjk, hogy felledt a mestersg szmos vltozata.
Amerikban mr sok nyitott csoport ltezik, akik szvesen fogadjk az j jellteket… --m hogy haznkban van-e ilyen, azt nem tudom. JL
A valls risi utat tett meg a szerny skori kezdetek ta. A hitvilg msik elemi rszecskje, a boszorknysg, szintn. Kzben megedzdtt, felntt a feladataihoz, vilgszerte elterjedt, vgl trvnyesen elismert eszmv vlt. Igen, a boszorknysg helyet kvetelt magnak a mlt trtnelmben, amint megvan a helye a jelenben s a jvben is.
|